Zdrowa alternatywa dla klasycznego chleba

Jesteśmy przyzwyczajeni do smaku chrupiącej skórki, który kojarzy się jeszcze z dzieciństwem, a chleb jest mocno zakorzeniony w naszej kulturze. Mimo tego wiele osób ze względu na swoje dolegliwości powinno unikać zbóż zawierających gluten czyli pszenicę, żyto i orkisz. Dla osób na diecie bezglutenowej, ale też wszystkich innych przedstawiam chleb gryczany, który jest bardzo łatwy w przygotowaniu i z powodzeniem może zastąpić tradycyjny chleb. W dodatku kasza gryczana jest bogatym źródłem białka roślinnego, żelaza, kwasu foliowego, magnezu i wielu innych składników. Przez to, że kaszę na chleb moczy się w wodzie, która neutralizuje kwas fitynowy to składniki mineralne i witaminy są jeszcze łatwiej dostępne dla naszego organizmu. W dodatku do produkcji chleba używa się białej kaszy gryczanej, która zawiera wielokrotnie więcej składników mineralnych i witamin niż palona kasza gryczana, którą większość osób na ogół spożywa.

Składniki

kasza gryczana biała 800g - 1000g
sól himalajska duża łyżka
masło klarowane
czosnek
pieprz

Przygotowanie

Wsyp kaszę gryczaną do brytfanny i zalej wodą, z dużym nadmiarem. Poczekaj 24 godziny, aż kasza wciągnie wodę (gdy woda wsiąknie kilku godzinach dolej więcej wody). Zblenduj namoczoną kaszę i wlej do natłuszczonej olejem kokosowym/smalcem lub masłem klarowanym brytfanny. Odstaw na 12 godzin np. na noc. Piecz przez 90 minut w 180 stopniach.

Masło klarowane zblenduj z czosnkiem i pieprzem i przelej do słoiczka, żeby się "przegryzło" przez noc. Tłuszcz z masła pochłonie aromat czosnku i pieprzu. Posmaruj chleb masłem i posyp solą himalajską, oraz zagryź ogórkiem kiszonym. Smacznego!

Udostępnij przepis

Zapisz się na Newsletter